FRESH
2014.03.20. Elindult a www.mdj.hu teszt verziója! Full verzió a napokban.
?
fb gplus yt
FRISS MAGAZIN

Korszakváltás Magyarországon... Kibeszéljük

2014-12-04 20:03:15
Tetszik? Oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel:

(Interjú Bozóki Jánossal Badgirls Go 2 Budapest kiegészítés)

 

Az MDJ őszi különszámában publikált Badgirls Go 2 Budapest interjú közben főszerkesztőnknek megeredt a nyelve… (Biztosan elvonási tünetei voltak, neki és nekünk is) de azt gondoljuk fontos és egyeseknek akár megrázó gondolatok születtek melyekről ideje több szereplővel is beszélgetni… Jani gondolataival reméljük mások véleményét is indukáljuk, minket letaglózott a valóság Boszka féle interpretációja, még ha ő optimista és mindig előre néz, mi kicsit megrémültünk…

 

Itt kapcsolódunk be a különszám interjúba és ezt a „mellékszálat” amiből komoly beszélgetés született bontjuk tovább…

(…) Azt gondolom lezárult egy korszak a Vizó-éra eltűnésével, egy ki tudja hányadik generációváltással, és maga a Dj és klubkultúra megváltozásával is. Mint minden korszakváltáskor van egy komoly út-piac-pozíció keresés, ami egyszerre jelenti a régi halálát és annak romjain valami új-más megszületését.

Ilyenkor van lehetőség leginkább az új dolgok elindulására, és soha nem tudhatod mi az, ami ebben az útkeresésben a jó és rossz tapasztalatok, sikerek és kudarcok után életben marad, sőt később meghatározóvá válik. Igaz ez ma a zenében, a szórakozási formákban, a DJ mint státusz, vagy éppen a klubok és így a szervezők szempontjából is. Én azt látom, hogy minden területen fenekestül felfordult a régi hagyományokon felépült világ és most egy hibrid, átalakulóban levő korszakot élünk.

 

Mit értesz pontosan ezeken az átalakulásokon, korszakváltáson? A romkocsmák korát, a „filléres” DJ-k idejét? Új zenei trendeket? Az EDM térnyerését?

Egyrészt igen, de ez így túl egyszerű és nyilván nincs is elég idő ezt ilyen röviden kifejteni az ok-okozati összefüggéseket, a miértet stb. De nagy vonalakban igen.

 

Azért néhány dolgot vegyünk sorra…J Szakítsunk rá időt, ha mást nem a webre…FB-ra…

Ok! Kezdjük a vidékkel! Ott ez a zenei világ amit „underground e-zenei kultúraként” ismertünk néhány szigeten kívül elpusztult! Győr, Sopron, Szeged, Kiskunhalas, Kecskemét… ami maradt, ahol pl külföldi fellépőket is el mernek/lehet hívni… Egy csomó város pedig kiesett, elhalt… Vele együtt a hazai szcéna korábbi elitjének számító 20, vagy 30 tehetséges DJ-je közül is alig maradt egy tucat, aki még járja az országot! Maradtak a fesztiválok, a főváros, és a kis, saját szervezésű bulik… Ez utóbbiakat kéne újra építeni, mint régen! Ez tulajdonképpen egyfajta visszanyúlás a gyökerekhez, amitől ez a sokat elcsépelt szó, hogy „underground” újra az lehet, aminek indult. Pl. egy Mariaposas-val is lehetett „csodát” művelni, csak egy lelkes és hiteles kis team kellett hozzá és a közönségük, amit együtt felépítettek! Ez volt, és ez ma is az útja ennek a szcénának, még ha generációk mentek is ki külföldre, még ha a fiatalokat el is csábítja az EDM, és ha a fesztiválok uralják is a külhoni sztárok felvonultatásának porondját, és a klubberek pénztárcáját… Mi legalábbis ebben hiszünk és ezt is csináljuk! Ott van Kecskemét! Egyszerre van 3-4 szervező csapat, mégis tud működni, underground house meghívottakkal, egy rendezvényházban, klub nélkül a bulink! Csak hinni kell benne, időt munkát, pénzt áldozni, kockáztatni, stb. De vannak ilyen kis csapatok, városok, igyekszünk mi is segíteni kollaborálni ebben, hogy mire visszamennénk fél év múlva még életben találjuk őketJ. A klasszikus felállás viszont szinte pár kivételtől eltekintve eltűnt, vagyis, hogy egy diszkóban a tulaj csináljon a szombati sláger bulik mellett egy ilyen jellegűt is és csak úgy meghívjon ebből a világból fellépőket.

 

Na ez miért van így?!

Ezt is nagyon nehéz megmagyarázni, de megpróbálom, hiszen klubüzemeltetőként látom a másik oldalt is.

Itthon két fő koncepció alakult ki az elmúlt években:

1. Az adott klubba sztárvendégeket hívnak, hogy megtöltsék a klubot, függetlenül a meghívott zenei világától és nincsenek zeneileg is tematizálva, brandekkel meghatározva az egyes esték.

Itt nem lehet egy 123-124 bpm-en játszó deep-house dj-t, vagy akár egy autentikus techno produkciót betenni és megtörni a szombatokat. Ott ahol egy állandó közönséget és sláger zenei világot épít a klub, csak akkor értik a vendégek, hogy ott olyankor más van, ha ennek van már felépített brandje, kultúrája. Nálunk ez működik, mert tudatosan volt építve, elkülönítve és nem keverve… De a többség ezt megspórolta! Ott egyik héten Bárány Ati, majd Andro, utána Chris Lawyer, Majka&Curtis, Voksán Virág, aztán Coro buli és úgy kezelték az un. „underground” DJ-ket, (hívjuk így), mint egy eladható portékát, amit ezekkel lehet ekvivalensen cserélgetni. A tulajok egyébként sem a zene miatt hívják meg a vendég fellépőket, azt kb. 80%ban leszarják mi megy, hanem hogy mint név eladható-e a termék, vonz-e be elég embert, és az már csak extra, ha nem zavarja el az adott meghívott a közönséget! Nekik és az embereknek a nevek, mint márkák számítanak! Azt veszik meg, és ha nem hoz be elég létszámot, eldobják őket! Évek alatt a produkció is számít persze! Mert ha nem vált az adott DJ, lásd pl. a Gabit (Andro) - akkor leesik a tulajnak is, hogy lehet, hogy bevonz extra x embert, de el is zavarja az átlag közönséget, mert nem slágert játszik! Aki ilyen haknikba megy, annak tisztában kéne lennie, hogy tőle mit várnak el: slágereket és kiszolgálást! Na, ez egy un. under DJ-re hatványozottan igaz, hiszen a mi műfajunknak pont az a lényege, hogy nem játszunk ilyet!:) A trackek nem önmagukban, hanem egy folyamban, mint építő elemek működnek, és az össz-egésznek van uram bocsá’ akár művészi értéke… De egy alapvetően akciófilmre jövő moziközönséget nem lehet művészfilmmel ott tartani! (Max néhányukban elindítani valamit ebbe az irányba!:) Persze a tudatos közönség és a tudatos klub, koncepció, program formálás lenne a megoldás, mint nyugaton, de ez sajnos nincs így. Így a saját tapasztalatán keresztül a tulaj, a közönség és a DJ is rájön, hogy ő oda nem való! Ezt történt meg a mi vonalunk 80-90%-val! Így tűnt el ez a formája az „under” buliknak.

 

2. út: Az ami egy kisebb klubban működik, de nagyban a Vizo ezt pl nagyon profin csinálta, hogy a helyet pozícionálják és nem a sztár vendéget, vagy a zenei világot! Erről külön anno írtunk is a magazinban… Ebben a verzióban,  ha a romkocsma effektust kiterjesztjük és egy normál klubot nézünk, akkor ma már nem feltétlenül a sztár vendégre mennek be az emberek, hanem a helyre magára, vagy az adott környékre, buli negyedbe! Itt az a lényeg a tulaj szempontjából, hogy a közönség - ahogy egy jó bármixer által – úgy zeneileg is legyen kiszolgálva! Vagyis ne megfejtsen a dj, hanem szórakoztasson, és szolgáltasson, mint egy alkatrész a klub gépezetében. Ott nem ő a középpont, (még ha egy nagyon fontos elem is), és nem is engednek oda esetleg egy külsős sztárt, aki magát pozícionálva „szét*assza a bulit” a maga 1,5 órája alatt, utána meg jöhet a poroltás… De csak annyival van jobban megfizetve mint egy kezdő 5000Ftos DJ, mint a bármixer a 18 éves szakképzetlen pultos lánytól. Viszont ha minden héten akár többször is dolgozik, anyagilag jobban jár ő is, mint az átlag hakni DJ-k, akinek amúgy sem biztos, hogy van munkája! Nagyon sokan ezt viszik ma a fővárosban, ami egy új formája a szórakoztatás és DJ relációjának és van aki kárhoztatja, van aki meg csak egyszerűen csinálja…

 

A 3. út a nyugat európai lenne, ahol határozott tematikus brandek, estek vannak, amiben nem csak a sztár vendég, hanem az adott zenei világ, és annak hiteles gazdái is meghatározóak!

Ez az, amiért nem kéne Ibizára menni, ott egy Amnéziában ugyanúgy van Cream, vagy Together EDM, vagy trance buli és Cocoon Svennel, vagy Music On Carolával! Nem csak xy vendég DJ, hanem MÁRKÁK(!) amikről lehet tudni, hogy mit képviselnek, a klub pedig egy helyszín ami velük közös kollaborációban együtt működik jól! Itthon is létezik ez, pl a Lights Off-ot csarnokokból klubba is beviszik és a brandre mennek a fiatalok, amin forognak a vendég dj-k, de ilyen a mi műfajunkban maga a Badgirls is és sorolhatnám a The Debut, a Truesounds, az Etiket, a Hi!fly, a Secret Fusion, az I Love Deep…stb.stb.

 

Ami sajátos magyar találmány és nem akarom ezzel zsigerből fikázni a Vizot, mert amit összetett ezen a területen az volt az egyik legsikeresebb brand – az a Coro! Nem mer róla senki beszélni, de gyakorlatilag ezzel bármilyen DJ-t el tudtak adni, a tulaj és a közönség sem tudta 90%-ban, hogy ki, mit játszik abból a plakátból, (és most nem az olyan nevekről beszélek, mint az Andrewboy, stb. akivel azért képben volt mindenki). De ez az álma minden klubestnek, hogy betehessen olyan feltörekvőt is, akire lehet, hogy magában nem mennének be az emberek, de a brand miatt úgyis eljönnek és ott meg lehet mutatni őt. Persze itt sajna nem ez a zenei üzenet volt a fő cél, hanem a profit, hogy olcsóbb neveken nagyobb haszonnal lehessen tovább adni és működött! Az más kérdés, hogy techno, house e-zenei estként lett eladva és gyakorlatilag azonosították a mi műfajunkkal, holott erről az oldalról nézve egy kommersz valami, ami a sláger közönségnek meg techno-ként jött le, és így vitték körbe az országban.

 

Ugyanilyen a nosztalgia, a múltban élés jelensége is a számomra, amikor a természetes igénye az embernek a klasszikusokhoz való fordulás helyett ipari méreteket ölt és elcsépelt lesz az egész, miközben nem akar újat mutatni, holott az e-zene lényege pont a megújulás!  Mi 6 éve csináltunk „klasszik” bulit pont ezért… (Mondom ezt úgy, hogy most egyre készülünk ugyan, de ezt is egy több mint 10 éves hagyomány okán, kollaborációban ami még titkos.) De alapvetően szerintem érthető, hogy ennek a túlpozícionálásával szemben van kritikám, és hogy üzleti alapon, futószalagon ezt lovagolja meg valaki… De ezt is el tudom fogadni, mint realitást, hogy van erre is igény, és azt is hogy van aki ezt kiszolgálja.

 

Ezek is árnyalják tehát a képet és hozzájárulnak az óriási káoszhoz, ami a közönség fejében és ebben a kultúrában van. A média helyzet, az egész kultúra, a befásultság, a múltban élés, az hogy nincsenek a szereplők tisztába azzal mi zajlott le a világban, és hogy itthon mi a realitás! Ha nem tudod helyesen felmérni a jelent, nem érted a múltból eredő okait, hogy akarsz jövőt formálni, építeni? Csak sodródsz a folyamatokkal és nem érted, szidod az új generációt, a másik stílust, a másik szereplőt és azt nézed miért ő, miért nem te… A helyett, hogy magaddal foglalkoznál és mérlegre tennéd a dolgaidat, majd cselekednél! Jó is hogy ez kijön belőlem, mert mi is szembenézünk legalább a saját fertályunkon mindezekkel!

 

Azt mondod és látjuk is, hogy vannak nagyon jó brandek ebben a műfajban, akkor miért nem működik mindez?

Működik csak sajnos vidéken egy-egy szigeten és mintha egy külön ország lennénk a fővárosban, de elszeparáltan! Egyrészt itthon az „under-over szembenállás” hagyományaként egy adott klubban nem merik felvállalni a két világot, mert a „nagyon okos közönség” amihez a szakma is hozzátesz/tett azonnal fikázza a másik oldalt! Le „drogos zenézi”, fordítva „pruttyogizza, tinédzserezi, nintendózza, gettázza, corózza…” és sorolhatnám a jelzőket a másikat… De vannak jó példák! A Cinema Hallban pl a trance úgy tudom gyökeret tudott ereszteni, vagy ott a Vertigo/Mundo a The Etikettel és dance projectekkel, mi a DTD-ben is azért tudtuk ezt vinni, vagy a Sing Szegeden, stb. Tehát azért tud ez működni, csak sajna ez a kivétel!

 

Jó, jó, de ezek a brandek mégsem járják az országot?!

Ez szerintem klubokon, szervezőkön, de a projecteken is múlik, múlott! Az elmúlt 15 év alatt van annyi tapasztalatunk, hogy egy nagy klubban halk technikán nem fogunk főidőben 123 bpm-en dub houset játszani, mert nem fog érvényesülni, vagy mondjuk egy kis, világos klubban tele csajokkal dark technot veretni! Zeneileg nincs megalkuvás, azt játszunk, amit szeretünk, de HANGULATBAN tudunk alkalmazkodni, más-más zenei világot megmutatni magunkból! Mint egy szakács, aki csak desszertet tud főzni, és azt is csak egy félét, ráadásul fa arccal magába fordulva, az max egy speciális étteremben kap munkát, másra ne is áhítozzon! Van aki nem is akar persze,  de mi ennél sokszínűbbek vagyunk, hiszen hárman alapból máshova helyezzük a zenében a hangsúlyokat, de mégis azért van íve az estjeinknek, sajátos hangzása. De ez talán a kisebbik rész ma már.

A másik és fontosabb, amit én akciórádiusznak hívok. A fővárosban tök jól működnek bizonyos brandek, mert nagyon tudatosan képviselnek valamit, aminek meg is van a közönsége, de ezt nincs vidéken hol továbbadni, (amiről fent is beszéltünk) legfőképp mert nincs kin keresztül, és nem jut el oda! Mi sem működünk bizonyos régiókban, ha ott nem vagyunk felépítve, lekommunikálva! Ott sikeres mindez, ameddig el tudod ezt juttatni a közegedben, vagy egy adott klub/promoter/branden keresztül! Egy-egy ilyen fellegvárnak van kisugárzása a régióra és ott működik. Ilyen Kecel-Halas-Szeged-Kecskemét régiója is, ahol ennek van hagyománya, és ha úgy tetszik trendje… Mi ezt tesszük a hazai fellépőkkel is, (nem csak a külföldiekkel), a Sikztah is ezt viszi Győrben, a Junkie-ék Sopronban, Szeged is ilyen terep, kicsiben a Mariaposas produkció, stb. Ilyenből kellene több vidéken és akkor lenne meg a megfelelő közvetítő kapocs is a közönséghez. Én a nyilvános nagy mainstream médiában és a webes erőben itt nem hiszek! Fontos, de ezek a közösségek, az egyes promoterek – klubok a kulcsok ebben, de sajnos kevesen maradtak-maradtunk! Illetve el is fáradtak sokan, nem tesznek eleget mindezért… Mondom ezt magunknak is, akik most nagyon komoly újra brandingelésbe, új projectekbe stb. fogunk, hogy ezen változtassunk, vagy egyáltalán újra és újra porondon tartsuk mindezt!

 

Ezért is mentek Budapestre?

Igen! Sajnos olyan, mintha a főváros ma már ebben a kultúrában egy külön világ lenne! Aki az élvonalba tartozik ma az országban, annak ott kell lennie, mert oda tevődött át a fő ütőere ennek a világnak, ezt meg is beszéltük az interjú ide vonatkozó részében. Ott szerintem óriási felfutása van ennek a világnak, rengeteg új klubbal, izgalmas dolgokkal, amik egymást indukálják…

 

Köszi ezt a kitérőt! Igyekszünk minél több helyen publikálni, hogy ha mást nem kommentben elmondhassa más is a véleményét minderről, de mindenképpen elgondolkodtató és egyben szomorú ez a valóság… Kíváncsiak vagyunk mások véleményére is… A témára visszatérünk.

Tetszik? Oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel:
MAGYAR DJ MAGAZIN KFT © 2014 | Minden jog fenntartva! | Impresszum | Design by Boszka